Van Facebookgroep tot Laphroaig diner

blog

door Hessel Koeten-Wilbrink

Enige tijd geleden kwam er een bericht voorbij in ‘The Dutch Whisky Association’ Facebookgroep. Alle leden konden kans maken op een compleet verzorgd diner in een pop-up restaurant waar chef-kok Jaimie van Heije samen met Laphroaig de gasten een onvergetelijke avond bezorgd. Niels Viveen was de gelukkige winnaar, maar doordat hij geen vervoer had, was ondergetekende de bofkont die van een heerlijk diner kon genieten.

Fort bij Abcoude bleek de locatie te zijn waar het etentje plaats zou vinden. Tijdens een korte tour over het eilandje werd de nieuwsgierigheid gewekt door audiofragmenten en tekst over Laphroaig en het eiland Islay. Vervolgens werden we in het oude kruitmagazijn ontvangen met een heerlijke oester en een frisse whisky cocktail gemaakt met, hoe kan het ook anders, Laphroaig.

De rest van de avond werd een gastronomisch hoogstandje van chef-kok Jaimie van Heije. We aten zalm, een fantastische Schotse coquille, surf en turf van short rib en kreeft en een chocoladedessert. Alle gangen werden begeleid door een smakelijk cocktail waar Laphroaig aan de basis van elke drank stond. Het was een heerlijke avond.

Wat vind ik het bijzonder dat deze gezellige online groep vol whiskyliefhebbers met elkaar een hobby deelt waardoor dit soort initiatieven mogelijk zijn. Ik wil hier Niels nogmaals bedanken dat hij zijn prijs aan de andere leden aanbood en ook Barry die via zijn werk deze toffe winactie heeft opgezet.

Bedankt voor het lezen.

Hessel